Golden Retriever Forum

Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
Golden Retriever Forum

Et forum for alle golden retriever elskere. :-D

Latest topics

» Golden ønskes kjøpt!
Å GÅ I BAND! EmptySøn Okt 16, 2011 12:54 am by Teck1

» Vi er ny her:)
Å GÅ I BAND! EmptyTir Jan 25, 2011 6:49 pm by ramowna

» Ny her,vi
Å GÅ I BAND! EmptyFre Okt 08, 2010 2:38 pm by Puddingen

» Mindre utgave av Golden retriever
Å GÅ I BAND! EmptyMan Aug 23, 2010 5:13 pm by Plantefanten

» Mira !!
Å GÅ I BAND! EmptyLør Aug 14, 2010 1:35 pm by Miramora

» Golden Retriver.
Å GÅ I BAND! EmptyFre Jul 16, 2010 2:25 am by BellisFjord

» Omplassering
Å GÅ I BAND! EmptyMan Apr 26, 2010 6:25 pm by bambina

» Hund og sykkel
Å GÅ I BAND! EmptyMan Apr 26, 2010 12:00 am by swimzy

» hvem har ett bilde som viser? (bildelek)
Å GÅ I BAND! EmptySøn Apr 25, 2010 11:57 pm by swimzy

Affiliates

free forum

Affiliates

free forum

Hvem er i Forumene?

Det er 1 bruker i forumet :: ingen Registrerte, ingen Skjulte og 1 Gjest

Ingen


[ View the whole list ]


Høyest antall samtidige brukere på forumet var 32 den Søn Okt 20, 2013 8:08 pm


    Å GÅ I BAND!

    Peico
    Peico


    Antall Innlegg : 298
    Join date : 08.03.2008

    Å GÅ I BAND! Empty Å GÅ I BAND!

    Poste by Peico Lør Apr 19, 2008 9:19 am

    Limer inn noe jeg fant på et annet forum, men det er jo nyttig for de fleste av oss!

    Jeg er IKKE noen instruktør, men kan komme med tips som jeg selv synes fungerer, og noen synspunkter på det du skriver.
    Først vil jeg ikke bruk harde metoder på en ung hund!
    En hund som drar vil dra selv om den går med strupebånd, jeg kan ikke forstå hvordan et strupebånd skal hjelpe her. Det eneste jeg kan tenke meg "hjelper" er pigghalsbånd, men det er ren skjær dyreplageri... Mye bedre å heller bare ta seg tid, ta med en bøtte med tålmodighet og trene. Alle metoder som går på utstyr mot draing i båndet er mindre heldig enn avlæring, og jeg er helt sikker på at du vil lykkes til slutt.

    Du kan kanskje begynne med å kutte ned turene litt så de ikke blir så lange, heller oftere. Ta dem som trening helt til hun går penere.
    Og deretter når det begynner å fungere, fortsett å opprettholde det dere trener på alltid, og på nye veier og steder.
    - Fortsett som du gjør, stopp når du synes båndet strammer mer enn det bør.
    - Du kan også si kort "HER", bråsnu og gå i ny retning (ikke fortere enn at hunden har en mulighet til å følge deg selvsagt), og gjøre dette såpass hyppig at oppmerksomheten hennes vender mot deg fordi du blir uforutsigbar. Belønn med en gang hun ser på deg, og når hun følger deg, gjerne med både stemme og godbit. Løs gjerne ut med lek, løpe løs eller masse ros/belønning helt til slutt.
    - Du kan stoppe underveis, kalle på hunden, be den sitte foran deg eller på plass, be den se på deg og belønn med godbit.
    - Tren på "kontakt". Hver gang hunden ser deg i øynene (ikke på godbiten i hånda di) får den belønning.
    -Tren på kontakt og evt andre små oppgaver på turen, slik at den lærer at du er absolutt til stede selv på luftturer, og at det kan skje noe moro med deg underveis. Jeg tror at dette vil kunne hjelpe. men du må være oppmerksom hele tiden, og være konsekvent, slik at hunden ikke får lov til å dra noen ganger fordi du ikke tenker over det eller orker maset. Da lærer den ikke noe av det andre du jobber med.

    OG: Ha kjempegode godbiter i lomma di, det hjelper. Frolic, sånne bittesmå "ben" i pose du får i dyrebutikk, på Kiwi eller på FK ol., Kokt skinke, gulost, pølsebiter e.l. Kall på hunden plutselig og belønn så fort den hører.

    Håper det hjelper!

      Klokken er: Man Mai 20, 2024 10:02 pm