by Hundeheidi Tir Apr 01, 2008 4:49 pm
Jeg brukte selv stopp og vent metoden, men har selv hatt problemer med den metoden på andre hunder. Det jeg også har brukt er halvstrupp og ett løst nøkk med kobbelet når hunden drar. Ikke hart, bare ett merkbart nykk. Når du bruker halvstrup strammer det, men ikke nok til å kvele hunden, eller gjøre så det blir noe vondt. Det er bare litt ubehagelig, men det er nok lyden som er mest ubehagelig vil jeg tro (lyden av den kjettingdelen på kobbelet når det strammes). Detta har bungert fint på de jeg har prøvd det på. Det viktige er å være konsekvent, og ikke dra hardt, bare dette nykket (men det må jo være merkbart). Også er ros veldig viktig når hunden går pent da! MASSE ros til godguttene når de er flinke
Et annet alternativ er jo å gå til annskaffelse av en klikker, og bruke denne under trening. Når hunden går som du vil klikker du og belønner. Etterhvert vil hunden forså at det er når den går pent at han får godbit og belønning. Draing og trekking fører ingen vei. Det er viktig at du viser, trekking = negativt for hunden (ubehag, kommer ingen vei eller ingen godbit), gå pent = kjempe morro og positivt (godbit, gå videre, leking, ros osv..). Om du er konsekvent med klikker og godbit når hunden går pent kommer den etterhvert til å forstå hva du vil, og da vil de gå pent så lenge det lønner seg. Bare ikke gi deg, stå på!
Om du ikke orker trene hele tiden eller bare vil ha en god, lang tur uten trening og fokus på trekking bruk en sele. Da blir det ikke fult så ubehagelig for deg, og ikke for hundene heller. Hundene belastes på en helt annen måte enn med halsbånd. Lær hundene at sele = få lov til å trekke, snuse og være ramp, og halbånd = gå pent, og ikke noe tull.
Om du fremdeles har problemer med trekking er grime ett godt alternativ. Det er en grime som går over snuteparti og gjør det vanskeligere for hunden å trekke, dessuten er det ikke veldig behaglig for dem.
Lykke til!
Søn Okt 16, 2011 12:54 am by Teck1
» Vi er ny her:)
Tir Jan 25, 2011 6:49 pm by ramowna
» Ny her,vi
Fre Okt 08, 2010 2:38 pm by Puddingen
» Mindre utgave av Golden retriever
Man Aug 23, 2010 5:13 pm by Plantefanten
» Mira !!
Lør Aug 14, 2010 1:35 pm by Miramora
» Golden Retriver.
Fre Jul 16, 2010 2:25 am by BellisFjord
» Omplassering
Man Apr 26, 2010 6:25 pm by bambina
» Hund og sykkel
Man Apr 26, 2010 12:00 am by swimzy
» hvem har ett bilde som viser? (bildelek)
Søn Apr 25, 2010 11:57 pm by swimzy