Golden Retriever Forum

Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
Golden Retriever Forum

Et forum for alle golden retriever elskere. :-D

Latest topics

» Golden ønskes kjøpt!
1 eller 2 hunder? EmptySøn Okt 16, 2011 12:54 am by Teck1

» Vi er ny her:)
1 eller 2 hunder? EmptyTir Jan 25, 2011 6:49 pm by ramowna

» Ny her,vi
1 eller 2 hunder? EmptyFre Okt 08, 2010 2:38 pm by Puddingen

» Mindre utgave av Golden retriever
1 eller 2 hunder? EmptyMan Aug 23, 2010 5:13 pm by Plantefanten

» Mira !!
1 eller 2 hunder? EmptyLør Aug 14, 2010 1:35 pm by Miramora

» Golden Retriver.
1 eller 2 hunder? EmptyFre Jul 16, 2010 2:25 am by BellisFjord

» Omplassering
1 eller 2 hunder? EmptyMan Apr 26, 2010 6:25 pm by bambina

» Hund og sykkel
1 eller 2 hunder? EmptyMan Apr 26, 2010 12:00 am by swimzy

» hvem har ett bilde som viser? (bildelek)
1 eller 2 hunder? EmptySøn Apr 25, 2010 11:57 pm by swimzy

Affiliates

free forum

Affiliates

free forum

Hvem er i Forumene?

Det er 1 bruker i forumet :: ingen Registrerte, ingen Skjulte og 1 Gjest

Ingen


[ View the whole list ]


Høyest antall samtidige brukere på forumet var 32 den Søn Okt 20, 2013 8:08 pm


3 posters

    1 eller 2 hunder?

    Peico
    Peico


    Antall Innlegg : 298
    Join date : 08.03.2008

    1 eller 2 hunder? Empty 1 eller 2 hunder?

    Poste by Peico Tir Jun 10, 2008 2:53 pm

    Vi har tenkt frem og tilbake å ha to hunder. Jeg husker valpetiden til Peico, jeg husker tissedammer, oppspiste aviser, oppspiste ledninger, ut om natta i -12 grader, sko som aldri var der jeg satt de fra meg osv.
    Likevel er jeg valpesyk.

    Så til dere som har mer enn en hund.
    Hvordan er det å få hund nr to? Blir det noe ekstraarbeid jeg ikke har forespeilet meg?
    Er det noen råd og tips jeg bør tenke over før jeg sier mitt bindende ja?
    Jeg har bestemt meg for rase, og mamma og pappa til valpen. Men de er ikke parret enda. Så det er jo en liten stund frem.
    Peico rekker å fylle to år! Tipper han er 25 mnd når valpen evt kommer.

    Jeg har aldri hatt to hunder på en gang, men jeg har lånt hunder, jeg har besøk av hunder osv.
    Men jeg forestiller meg at valpen og Peico blir samkjørte, at de sover sammen, går tur sammen, trener hver for seg, på hver sin dag, at jeg sosialiserer de sammen og en om gangen på omgang. De skal jo fungere sammen, men også kunne fungere adskilt. Jeg inbiller meg at det er lettere med hjemme alene, for min samvittighet, fordi jeg vet de har selskap i hverandre. Jeg vet det blir dyrere i mat, forsikring, vetterinær, vaksine osv. Men dog dobbel glede.
    Så er det noe jeg har glemt? Det er jo alltid skygge bak idyllen.
    Jeg vil ikke sitte her om 1 år å angre på at jeg kjøpte mer hund enn jeg kan takle, så derfor lager jeg denne tråden.
    Det er sikkert flere som er i min situasjon også.

    Så på forhånd takk!
    swimzy
    swimzy
    Admin


    Antall Innlegg : 675
    Join date : 27.02.2008
    Age : 42
    Bosted : Oppland

    1 eller 2 hunder? Empty Re: 1 eller 2 hunder?

    Poste by swimzy Ons Jun 11, 2008 3:06 pm

    jeg kan jo fortelle om min erfaring med 2 hunder!

    Vi fikk jo odin når wilma var 9 måneder gammel, det er 7 måneder mellom dem, hun var født i mars, mens odin var født i oktober.

    Det jeg opplevde var jo at wilma og odin lekte godt sammen, men når det ble så kort aldersforskjell mellom dem, så ble det til tider altfor voldsom leking, særlig inne...

    Matingen måtte skje i hvert sitt rom, men det forstår jeg!!

    Men det er kanskje flere her inne som har mer erfaring med 2 hunder sammen som er litt eldre enn når vi fikk odin!!!
    milla
    milla


    Antall Innlegg : 109
    Join date : 08.03.2008
    Age : 46

    1 eller 2 hunder? Empty Re: 1 eller 2 hunder?

    Poste by milla Fre Jul 04, 2008 1:24 am

    Jeg syns det var enklere å få hund nr2.
    Den eldste er med litt å oppdrar og i tillegg så ser valpen hva den eldste gjør da den får kommandoer.
    Nå skal det sies at hund nr.1 når han var valp, var en valp full av fy, så det gjør kanskje at jeg syns det virker så mye enklere nå+ at erfaringa mi med hund er blitt mye bredere Smile

    Angrer ikke et sekund på at vi fikk hund nr to, gutta her har blitt reine radarparret.
    Skal si de trives i hverandres selskap Smile)

    og nå venter vi hund nr.3 Very Happy
    Peico
    Peico


    Antall Innlegg : 298
    Join date : 08.03.2008

    1 eller 2 hunder? Empty Re: 1 eller 2 hunder?

    Poste by Peico Fre Jul 04, 2008 12:46 pm

    Grattis med hund nr tre også! Ja, jeg gleder meg fælt til hund nr to.
    Peico
    Peico


    Antall Innlegg : 298
    Join date : 08.03.2008

    1 eller 2 hunder? Empty Re: 1 eller 2 hunder?

    Poste by Peico Tir Nov 04, 2008 3:57 pm

    Etter mye om og men endte vi på å ikke få valp. HUnden vi har fra før er så valpete av seg, at det ville blitt veldig vanskelig å ha en liten valp sammen med en stor valp.
    Vi valgte også å ha hund som nr to i samme rase, så da vi kom over Lissy som er 4,5 år, født av samme mamma som hunden vår og fra en person jeg stoler fult og fast på, så var det ikke vanskelig å si ja.
    Så nå har Lissy bodd her i 7 uker og overgangen har gått som en lek.
    Hundene stortrives sammen, de har mye glede ut av hverandre, de lærer av hverandre og påvirker hverandre. Lissy er en veldig rolig type og Peico er det stikk motsatte, sammen er det som å ha en hund.
    Vi angrer ikke et sekund! Lissy får lekt og kost seg, være hund, Peico får lære å dempe seg og slappe av! Jeg tror dette er helt ideelt hos oss med to terrierdyr:)

    Problemene vi har møtt som er verdt å tenke på om man vuderer hund nr to.
    1. hvor skal hundene sove
    2. Kan de spise lik mat eller er det hensyn å ta?
    3. her kan de spise samme mat og på samme sted, men vi har slitt litt med å finne rett klokkeslett for at Lissy skal komme på do før leggetid.
    4.Trening, har du kapasitet til å trene en hund om gangen altså dobbelt så mye?
    5. Lissy var ikke vant med katter, men det ble hun rimelig fort! Men litt frustrering fra hennes side i starten, er moro å løpe etter dem.
    6. Gå tur med to = to som gjerne vil konkurere om møtende hund.
    Her har vi slitt mest.
    7. Vi valgte å kastrere Peico med tanke på løpetid. Og det har fungert bra her, siden han var så overhormonell fra før, han har det mye bedre nå!

    Sponsored content


    1 eller 2 hunder? Empty Re: 1 eller 2 hunder?

    Poste by Sponsored content


      Klokken er: Man Apr 29, 2024 3:37 am