Golden Retriever Forum

Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
Golden Retriever Forum

Et forum for alle golden retriever elskere. :-D

Latest topics

» Golden ønskes kjøpt!
Kontakt trening EmptySøn Okt 16, 2011 12:54 am by Teck1

» Vi er ny her:)
Kontakt trening EmptyTir Jan 25, 2011 6:49 pm by ramowna

» Ny her,vi
Kontakt trening EmptyFre Okt 08, 2010 2:38 pm by Puddingen

» Mindre utgave av Golden retriever
Kontakt trening EmptyMan Aug 23, 2010 5:13 pm by Plantefanten

» Mira !!
Kontakt trening EmptyLør Aug 14, 2010 1:35 pm by Miramora

» Golden Retriver.
Kontakt trening EmptyFre Jul 16, 2010 2:25 am by BellisFjord

» Omplassering
Kontakt trening EmptyMan Apr 26, 2010 6:25 pm by bambina

» Hund og sykkel
Kontakt trening EmptyMan Apr 26, 2010 12:00 am by swimzy

» hvem har ett bilde som viser? (bildelek)
Kontakt trening EmptySøn Apr 25, 2010 11:57 pm by swimzy

Affiliates

free forum

Affiliates

free forum

Hvem er i Forumene?

Det er 1 bruker i forumet :: ingen Registrerte, ingen Skjulte og 1 Gjest :: 1 Bot

Ingen


[ View the whole list ]


Høyest antall samtidige brukere på forumet var 32 den Søn Okt 20, 2013 8:08 pm


    Kontakt trening

    Peico
    Peico


    Antall Innlegg : 298
    Join date : 08.03.2008

    Kontakt trening Empty Kontakt trening

    Poste by Peico Lør Apr 19, 2008 9:22 am

    Det første du må begynne å trene på er kontakt.
    Med kontakt mener jeg at hunden skal være oppmerksom på deg og se på deg.
    Nå skal jeg fortelle deg hvordan jeg trener på dette. Jeg må også si at dette funker for meg, det er ikke sikkert det funker for deg, men prøv!!
    (Kontakttreningen begynte jeg med samme dag jeg fikk hunden i hus, da var den 2 mnd)

    Jeg sier hunden sitt navn og da ser den på meg og får godbit. Dette gjentar jeg noen få ganger. Etter hvert begynner den uoppfordret å se på meg (for å få godbit), jeg sier braaa og den får godbiten. Det er viktig at du er oppriktig glad når du sier braaa. Tenk med hele kroppen at; åååå såå stolt jeg er av deg lille hunden min. Vær nå litt på hugget; i løpet av dagen vil hunden se på deg flere ganger og da sier du braaa og hunden får godbit. Det er viktig at du alltid har gobiter for hånden i denne første perioden slik at du kan få rost hunden hver gang den ser på deg. Etter hvert vil hunden begynne å se på deg mer og mer uten at du oppfordrer den !

    Når du har god oppmerksomhet fra hunden (den ser på deg) kan du begynne å gå noen steg fremmover mens hunden ser på deg. Hunden vil sannsynligvis følge deg og du sier braaaaa (bare gå 1-2 skritt) og gi godbit. Variere gåingen med å gå noen skritt rett frem, et skritt frem og vend til høyre eller venstre osv. Vær kreativ og vend og gå forskjellig. Kroppsspråket er viktig her. Du må tenke at du logrer mens du går! Bare gå noen få steg i begynnelsen før du sier braaa og gir godbit. Dette øker du (veldig) gradvis, og etter en stund vil hunden følge og se på deg (og logre selv!!) Du må ikke være gjerrig med godbitene! Etter hvert kan du begynne å legge inn et kommando ord på dette, for eksempel på plass.

    Dette trener du selvfølgelig på inne i stua i begynnelsen. Etter hvert når du føler at dette sitter begynner du ute på en rolig plass uten forstyrrelser. Så øker du gradvis vanskelighetsgraden med å gjøre dette når du nøter passerende mennesker. Den første gangen du går forbi mennesker vil hunden kanskje ikke ta kontakt med deg i det hele tatt. Men ikke gi opp! Vær helt på hugget og vær klar til å rose i det hunden såvidt snur hodet mot deg. Det er mega viktig at du ’driter’ i menneskene du møter og har full fokus på hunden. Du må nok ha noen virkelig gode godbiter med deg (kjøttboller, pølser eller noe annet hunden virkelig elsker). Ute har du selvfølgelig hunden i bånd, det glemte jeg å si. Ikke gå for fort frem. Ha stor tålmodighet og virkelig sett pris på alle hundens små fremganger. Hvis det plutselig stopper opp har du gått for fort frem. Ikke skyld på hunden – det er du som har vært for utålmodig….

    Jeg anbefaler deg og trene masse, lese forskjellig hunde litteratur eller melde deg på et kurs!

    Og en viktig ting, TRENING ER GØY!

      Klokken er: Tir Mar 19, 2024 8:21 am